Vzorové příklady uplatnění NDT metod
Georadar
Sledované vlastnosti:
povrchové strukturální
Úroveň: síťová (statistika) projektová (detail)
Způsob měření: bodově liniově plošně (3D)
Objekty: vozovky mosty tunely železnice
Princip:
Opakované vysílání elektromagnetického signálu v rozsahu od několika set MHz do několika GHz do zkoumaného prostředí a záznam odrazu části energie tohoto signálu od rozhraní vrstev a různých nehomogenit.
Hlavní aplikace:
stanovení tlouštěk konstrukčních vrstev,
stanovení polohy zabudované výztuže,
detekce dutin, delaminace vrstev a dalších nehomogenit.
Vzorové příklady (ke stažení):
stanovení tlouštěk asfaltových vrstev vozovky georadarem
stanovení polohy kluzných trnů v cementobetonovém krytu vozovky georadarem
diagnostika podloží vozovky
diagnostika vozovky na mostě a mostovky georadarem
diagnostika kolejového lože a železničního spodku
Normy a předpisy:
TP 233 Georadarová metoda konstrukcí pozemních komunikací, 2011
TP 207 Experiment přesnosti - Zařízení pro měření povrchových vlastností a dalších parametrů vozovek PK, 2017
Metodika pro použití jednotlivých NDT zařízení v konkrétních situacích - zaměření na laserové skenování a georadar, certifikovaná metodika Ministerstva dopravy, 2015
Hodnocení stavu vozovek kombinací rázového zařízení EWD a georadaru, metodika, 2019, v procesu schvalování
Laserové skenování
Sledované vlastnosti: povrchové strukturální
Úroveň: síťová (statistika) projektová (detail)
Způsob měření: bodově liniově plošně (3D)
Objekty: vozovky mosty tunely železnice
Princip:
Opakované vyslání laserového pulsu směrem na měřený objekt a spočítání vzdálenosti mezi vysílačem a povrchem objektu buď z času, který uběhne mezi vysláním a přijetím signálu, nebo z fázového rozdílu vyslaného a přijatého signálu. Výsledkem měření je mračno bodů, z kterého lze vygenerovat podrobný 3D model.
Hlavní aplikace:
zaměření zájmové lokality jako podklad pro přípravu stavby,
měření umístění objektů dopravní infrastruktury,
zaměření stavby jako podklad pro přípravu zásahu,
kontrola kubatur zemních prací,
zjištění odtokových poměrů na konstrukci a v jejím okolí,
pasport dopravního značení, dopravního a jiného zařízení.
Vzorové příklady (ke stažení):
stanovení odtokových poměrů na vozovce a v jejím blízkém okolí
zaměření a zpracování 3D dat v průběhu výstavby tunelu
zjištění odtokových poměrů v blízkém okolí železniční trati
Normy a předpisy:
Metody laserového skenování objektů dopravní infrastruktury a jejich blízkého okolí, certifikovaná metodika Ministerstva dopravy, 2014
Metodika pro použití jednotlivých NDT zařízení v konkrétních situacích - zaměření na laserové skenování a georadar, certifikovaná metodika Ministerstva dopravy, 2015
Termografie
Sledované vlastnosti: povrchové strukturální
Úroveň: síťová (statistika) projektová (detail)
Způsob měření: bodově liniově plošně (3D)
Objekty: vozovky mosty tunely železnice
Princip:
Výsledkem záznamu termokamery je obraz odpovídající intenzitě tepelného vyzařování snímaného objektu. Tento záznam se nazývá termogram. Intenzita tepelného záření objektů přitom přímo souvisí s jejich teplotou. Termogram je obrazem rozložení povrchové teploty tělesa.
Hlavní aplikace:
odhalení nehomogenních materiálů a vrstev,
lokalizace delaminované vrstvy betonu, např. v blízkosti výztuže,
lokalizace průsaku vody konstrukcí,
kontrola teplotní homogenity asfaltové směsi při pokládce a hutnění asfaltových vrstev vozovky,
lokalizace vysprávek a trhlin, které nejsou jednoznačně identifikovatelné z pořízeného video záznamu.
Vzorové příklady (ke stažení):
měření povrchu železobetonového mostu
kontrola teplotní homogenity asfaltové směsi při pokládce a hutnění asfaltových vrstev vozovky
Normy a předpisy:
Uplatnění termografie při diagnostice objektů dopravní infrastruktury, certifikovaná metodika Ministerstva dopravy, 2018
Vysokorychlostní deflektometr TSD
Sledované vlastnosti: povrchové strukturální
Úroveň: síťová (statistika) projektová (detail)
Způsob měření: bodově liniově plošně (3D)
Objekty: vozovky mosty tunely železnice
Princip:
V návěsu je osazen tuhý nosník s Doppler-laser snímači, které bezkontaktně zaznamenávají vzdálenost od povrchu vozovky v průběhu přejezdu zadní nápravy. Z toho se počítá průhyb vozovky a vyhodnocuje se její únosnost. Měření se provádí při rychlosti jízdy 40 - 80 km/h. Jde o alternativu ke statickému měření průhybů vozovky rázovým zařízením FWD.
Hlavní aplikace:
hodnocení únosnosti vozovek na síťové úrovni
Vzorové příklady (ke stažení):
hodnocení únosnosti vozovky s asfaltovým krytem
Normy a předpisy :
Aplikace nových a progresivních diagnostických metod na objektech dopravní infrastruktury - postup při zavádění do praxe, příloha 1, certifikovaná metodika Ministerstva dopravy, 2018
Dron
Sledované vlastnosti: povrchové strukturální
Úroveň: síťová (statistika) projektová (detail)
Způsob měření: bodově liniově plošně (3D)
Objekty: vozovky mosty tunely železnice
Princip:
Dron je bezpilotní letadlo na dálkové ovládání. Ke svému pohybu obvykle využívá 4 či více vrtulí, které pohání elektromotor na nabíjecí baterie. Doba letu se pohybuje v řádu jednotek až desítek minut. Dron může být vybavený různými senzory, které usnadňují jeho ovládání při letu. Existují různé typy dronů v závislosti na jejich předpokládanému použití. Pokud je dron určen k pořizování obrazového záznamu, bývá vybaven kamerou.
Hlavní aplikace:
vizuální prohlídka v nepřístupných a komplikovaně přístupných prostorách a ve výškách
dálkový průzkum objektů nebo prostorů v místech, kde je pohyb osob životu nebezpečný
Vzorové příklady (ke stažení):
prohlídka mostní konstrukce pomocí dronu
Normy a předpisy:
ČSN 73 6221: Prohlídky mostů pozemních komunikací
Předpis L 2: Pravidla létání, Doplněk X: Bezpilotní systémy, Úřad pro civilní letectví
Možnost dodání nového vzorového příkladu uplatnění NDT metody:
Prosím kontaktujte Ing. Stryka na e-mailové adrese: josef.stryk@cdv.cz